fredag den 5. juli 2013

På sporet af Den Tabte Pust

Bumbumbum sol over Vopnafjordur, som ellers altid ligger gemt i tågen, jeg tager det som et godt-ord-igen fra guderne, der i aftes i fæl konspiration med foden på speederen og den stenede grusvej (og indrømmet måske lidt nemesis fordi jeg ikke kunne lade være at muntre mig med at øge afstanden til den sneglende fætter som sandsynligvis idag godter sig lidt, måske meget, og så må det være ham der står til nemesis, eller hvad, går regnskabet nogensinde lige op??) lod os tabe pusten, udstødningsrøret frit oversat fra det islandske púst, så vi måtte ringe efter hjælp, tage alt vores tøj på og rystende af kulde vente i vejkanten på en to meter høj mekaniker der kom i sin store firehjulstrækker lod kvinder og børn sidde inde i de varme stødabsorberende sæder, mens han selv luskede rundt om afis gamle bil i skjorteærmer, med stor sindsro og tilsyneladende godt humør gjorde hvad der skulle gøres for at vi kunne køre videre uden udstødningssystemet, og nu sidder Björn og jeg så og spiser nudler udenfor Vopnafjordurs brugsforening mens afis bil hænger under loftet hjemme i mekanikerens værksted, men nu har björnen spist sine nudler og der er sten der skal smides i havnen før vi lunter tilbage til værkstedet og forhåbentlig får en om ikke ny så glad og veloplagt spand med os videre ud af fjorden tilbage til gården hvor vi overnattede hvor Methe og Dagur forhåbentlig hygger sig på marken med lammene og fårehunden Samur. Nu skal björnen tisse, fordi jeg skriver så meget tror jeg, og derfor må jeg slutte, allerafslutningsvis kan det nævnes at jeg råbte to gange i aftes og henholdsvis afbrød telefonforbindelsen og smækkede med døren, første gang fordi Steinn, da jeg ringede efter gode råd og han forstod at jeg ikke havde i sinde at krybe ind under bilen og forsøge at binde udstødningsrøret fast med mit snørrebånd som hans bedste råd gik på, kaldte mig tyk og sagde jeg skulle bede min fætter udføre missionen, anden gang da fætter for tiende gang tyssede på mine børn fordi hans barn sov bum.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar