tirsdag den 16. juli 2013

(Anti)heltens tissemand

Nå øv det var faktisk på en gård han blev beskuet uden tøj, jeg har altid forestillet mig det var ved kilden som ligger få skridt fra havet, umiddelbart efter han var kravlet i land efter at have svømmet de 4 sømil som er hvem ved hvor mange kilometer fra øen til land, (det er 7 km har jeg fundet ud af), og vi befinder os ikke langt syd for polarcirklen. nå. og det var så heller ikke bondepigen, hun løb væk, men tjenestepigen der sagde det der som vi stadig ikke præcist er kommet frem til, og ok jeg indrømmer: det er ren populisme at jeg i den grad beskæftiger mig med (anti)heltens tissemand (når jeg så først har fået nogle læsere kan jeg sige det jeg egentlig ville sige (og som jeg stadig forsøger at finde ud af præcist hvad er)):


»Derefter vippede han hende op på bænken, mens bondedatteren løb ud i gangen. Da fremsagde Gretter et vers:

Den hjemmesiddende syerske
sagde, jeg havde et lille sværd.
Den hoverende fingerferme
fordrer syn for sagn.
Men perlepyntet Freja,
parat er fyrig ungersvend,
for længe i lårenes skov
liden hoppestang vokser.

Pigen hvinede højt, men de skiltes på en sådan måde, at hun bagefter ikke beklagede sig over noget hos Grettir«.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar