tirsdag den 9. juli 2013

Endeløse Saga, May og Fætter igen igen

Egentlig havde jeg netop vænnet mig til tanken om at undvære voksenselskab de næstkommende år (Methes au revoir var på ingen måde uforståelig men bibragte alligevel en vis realisme i mit liv), og følte mig slet ikke fortabt: lagde puslespil med Björnen, kastede Dagur op i luften, sagde rap rap og grinede højt,havde stort set fortrængt ideen om den næste roman og skrev præcist som Björnen dikterede i brevet til børnehaven (Til Blå Stue. Jeg var angribet af fugle, vi har tabt pusten på afis røde bil, jeg har ridet på hest med min mor, min lillebror græder, vi spiser masser af sild. Jeg savner jer. Jeg kommer hjem igen til Danmark i den 15. august, kære hilsen Björn), da jeg opdagede at der sprøjtede ud med vand fra et rør i kælderen, hvor Markus' tømmer, værktøj og cykler allerede sejlede, og midt i min febrilske søgen på nettet efter en pipulagasmidjur, eller hvad pokker de nu engang kan hedde på det her forkryptede sprog, stod fætter pludselig lige dér uden for døren med hele baduljen af May og endeløse Saga (at forstå som et ønske fordi hun er så skøn og/eller (vælg selv, jeg vælger "og") en kommentar til den uendelige mængde udstyr hun har medbragt sig til færden), vi faldt hinanden om halsen i glædeligt gensyn, glemt var alle trængsler og tabte puster og råberier i østlandet, og mens pípulagningamaðurinn, som han helt rigtig hed, rumsterede i den oversvømmede kælder hørte jeg om natten i Røverkøbing, da den vildevilde vind drev fætter-familien ud af teltet og ind i skodaen som drønede væk fra det forbandede sted med en hidtil uset hast med retning mod smørhullet, hvor vi for længst havde gjort vores entré og var videre, før de nåede frem. Björn og Dagur og jeg strøg til havnen efter en stor omgang torsk og nogle øl, og mens diverse pípulagningamænd, som jeg i min febrilskhed havde formået at engagere i mine på vegne af Markus´ kælder-problemer, kimede mig ned og stod i kø ved døren, sydede torskefileterne i et godt lag smør og vi tog hul på øllerne, mens vinden i Røverkøbing blev til både storm og orkan.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar